Εθνικό: Με «Πέρσες» και «Λυσιστράτη» στο Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου

Εθνικό: Με «Πέρσες» και «Λυσιστράτη» στο Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου

Φέτος ένα διαφορετικό καλοκαίρι μετά το lockdown επιστρέφουμε σε μια νέα κανονικότητα και η ανάγκη για καλό θέατρο και παραστάσεις είναι μεγαλύτερη από ποτέ. Και καλοκαίρι χωρίς θεατρικές παραστάσεις στην Επίδαυρο δε γίνεται.

Οι παραστάσεις που θα δούμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου

 

Το Εθνικό ανακοίνωσε τις ημερομηνίες των δύο θεατρικών του παραστάσεων: Πέρσες και Λυσιστράτη ανοίγουν αυλαία στο Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου 24, 25, 26 Ιουλίου και 31 Ιουλίου, 1,2 Αυγούστου αντίστοιχα.

Η ανακοίνωση του Εθνικού

Τον Σεπτέμβριο του 1938, τo Eθνικό Θέατρο πραγματοποίησε την πρώτη στους νεώτερους χρόνους παράσταση Αρχαίου Δράματος στο αργολικό θέατρο με την Ηλέκτρα του Σοφοκλή, σε σκηνοθεσία Δημήτρη Ροντήρη. Δεκαέξι χρόνια μετά, το 1954, το Εθνικό Θέατρο επέστρεψε και πάλι στο Θέατρο της Επιδαύρου  με τον Δημήτρη Ροντήρη, αυτή τη φορά με τον  Ιππόλυτο  του Ευριπίδη.  Την επόμενη χρονιά καθιέρωσε επισήμως τον θεσμό των Επιδαυρίων και από τότε, κάθε καλοκαίρι, το Εθνικό Θέατρο δίνει αδιάλειπτα τον παλμό στο Φεστιβάλ.

Έτσι λοιπόν και φέτος, πιστοί στο ετήσιο ραντεβού μας με το κοινό, δίνουμε το παρών στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου με δύο έργα παρά τις πρωτοφανείς συνθήκες και τις αντιξοότητες που επικρατούν λόγω της πανδημίας.

View this post on Instagram

[Συνέντευξη] Δημήτρης Λιγνάδης: «Θέλω να φτάσω τα αγάλματα, όχι να τα γκρεμίσω» ✍️ Δημήτρης Δουλγερίδης | ΤΑ ΝΕΑ __ «Αρχές». «Καλλιτέχνης». «Εργαζόμενοι». «Πολιτεία». «Αισιοδοξία». Είναι ίσως οι λέξεις που ακούγονται πιο συχνά σε μία εφ' όλης της ύλης συζήτηση με τον καλλιτεχνικό διευθυντή του Εθνικού Θεάτρου, ο οποίος αυτή την περίοδο οργανώνει τις πρόβες για τους «Πέρσες» του Αισχύλου, που κατεβαίνουν στην Επίδαυρο στις 24 – 26 Ιουλίου. […] __ Τι βλέπετε στον πυρήνα των «Περσών» που σας συγκινεί, ανεξάρτητα από τη σκηνοθετική προσέγγιση που επιλέξατε; Την τραγωδία της ήττας που προειδοποιεί για την ύβριν. Υπάρχει έλεος γι' αυτό που βλέπεις και φόβος γι' αυτό που θα συμβεί, κατά τον Αριστοτέλη. Ας μην ξεχνάμε ότι η ύβρις ήρθε τελικά με την αλαζονεία της αθηναϊκής αυτοκρατορίας είκοσι χρόνια μετά. Άρχισε ο μεγάλος εμφύλιος που λέγεται Πελοποννησιακός Πόλεμος. Η τραγωδία συμβαίνει κάπου αλλού, στα βάθη της Ασίας, και συγχρόνως συμβαίνει εκεί μπροστά στους Αθηναίους του Αισχύλου. Ως προς την ίδια την παράσταση, έχω μια εξαιρετική μετάφραση του φιλόλογου μεταφραστή Θ.Κ. Στεφανόπουλου, που εκτός των άλλων κατέχει τη μετρική. Η προσέγγιση αυτής της τραγωδίας δεν γίνεται με ψυχογραφικούς όρους σύγχρονου θέατρου, αλλά με άλλη Σημαντική ως προς το κείμενο. Όχι μόνο τι λέει η λέξη, αλλά και πώς το λέει. Τηρώ την ερασμιακή μετρική σε μεγάλο μέρος. __ [Πηγή: @tanea.gr | 1η Δημοσίευση: Έντυπη έκδοση] ____ «Πέρσες» του Αισχύλου σε σκηνοθεσία Δημήτρη Λιγνάδη [24 – 26 Ιουλίου, 21:00 | Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου | Πρεμιέρα] ℹ️: www.n-t.gr Η προπώληση θα ξεκινήσει σύντομα// Με υπέρτιτλους στην ελληνική και αγγλική #εθνικοθεατρο #εθνικο_θεατρο #εθνικό_θέατρο_ελλάδας #εθνικόθέατρο #greeknationaltheatre #nationaltheatreofgreece #ntg #gnt #ethnikotheatro #εθνικο

A post shared by Εθνικό Θέατρο Ελλάδας (N.T.G.) (@g.n.theatre) on

 

  • Πέρσες (472 π.Χ.)

Υπόθεση

Στα Σούσα, την πρωτεύουσα των Περσών,  οι γέροντες που έχουν μείνει στα μετόπισθεν, πιστοί  φύλακες των λαμπρών ανακτόρων του Ξέρξη, ανησυχούν για τον στρατό τους που επιχειρεί εκστρατεύσει εναντίον της Ελλάδας, καθώς κανένα νέο δεν έχει φτάσει για την έκβαση της πολεμικής αποστολής.

Οι εντυπωσιακά πολυάριθμες δυνάμεις που συνθέτουν το περσικό στράτευμα με τα ηχηρά ονόματα των αρχηγών του και τη θεόδοτη δύναμη του βασιλιά τους, δεν αρκούν για να κατευνάσουν την ανησυχία των γερόντων, που γνωρίζουν ότι το αδιαπέραστο δίκτυ της Πλάνης ξεγελάει τους ανθρώπους και τους οδηγεί στο χαμό.

Η ανησυχία κορυφώνεται όταν η βασίλισσα Άτοσσα, μητέρα του Ξέρξη, αρχηγού της εκστρατείας, και γυναίκα του νεκρού Δαρείου, αφηγείται το δυσοίωνο όνειρό της: ο Ξέρξης προσπαθούσε να ζέψει στο άρμα του μια Ελληνίδα και μια Ασιάτισσα αλλά η Ελληνίδα έσπασε τα δεσμά και γκρέμισε τον βασιλιά.

Η άφιξη του λαχανιασμένου αγγελιαφόρου επιβεβαιώνει τα κακά προαισθήματα: ολόκληρος ο περσικός στρατός εξοντώθηκε. Οι Έλληνες νίκησαν.

Η διεξοδική αφήγηση της ήττας των Περσών καταλήγει στην εκτενή περιγραφή της ναυμαχίας της Σαλαμίνας, τη φυγή του Ξέρξη και την κακή τύχη του υπόλοιπου στρατού, που επιχείρησε να επιστρέψει διά ξηράς.

Το σύμβολο του ένδοξου παρελθόντος, ο βασιλιάς Δαρείος, εμφανίζεται από τον Άδη ως απάντηση στις επικλήσεις των χθόνιων δυνάμεων και τους θρήνους των Περσών. Η ερμηνεία του πεθαμένου βασιλιά για την καταστροφή  αποδίδει τις ευθύνες στην αλαζονεία του Ξέρξη και την ύβρη του απέναντι στη φύση και τους θεούς. Η άφιξη του κουρελιασμένου ηττημένου βασιλιά, σε έντονη αντίθεση με την προηγούμενη ένδοξη παρουσία του Δαρείου, ολοκληρώνει την εικόνα της πανωλεθρίας. Τα εγκώμια για τα επιτεύγματα του παρελθόντος μετατρέπονται σε θρήνους και οδυρμούς για το παρόν, και κορυφώνουν την οδύνη στο άλλοτε ένδοξο παλάτι των Περσών.

 

Ταυτότητα Παράστασης

Μετάφραση-μετρική διδασκαλία: Θ.Κ. Στεφανόπουλος

Σκηνοθεσία: Δημήτρης Λιγνάδης

Σκηνικά: Αλέγια Παπαγεωργίου

Κοστούμια: Εύα Νάθενα

Μουσική: Γιώργος Πούλιος

Χορογραφία, επιμέλεια κίνησης: Κωνσταντίνος Ρήγος

Φωτισμοί: Χριστίνα Θανάσουλα

Μουσική διδασκαλία: Μελίνα Παιονίδου

Βοηθός σκηνοθέτη: Νουρμάλα Ήστυ

Βοηθός φωτίστριας: Μαριέττα Παυλάκη

Βοηθοί χορογράφου: Μαρκέλλα Μανωλιάδου, Αγγελος Παναγόπουλος

Διανομή (αλφαβητικά)

Βασίλης Αθανασόπουλος, Κωνσταντίνος Γαβαλάς, Νίκος Καραθάνος, Λυδία Κονιόρδου, Κώστας Κουτσολέλος, Σπύρος Κυριαζόπουλος, Αλκιβιάδης Μαγγόνας, Λαέρτης Μαλκότσης, Γιώργος Μαυρίδης, Αργύρης Ξάφης, Αργύρης Πανταζάρας, Δημήτρης Παπανικολάου, Γιάννος Περλέγκας, Αλμπέρτο Φάις.

 

Φωτογράφος παράστασης: Μαριλένα Αναστασιάδου

 

  • Λυσιστράτη ( 411 π.Χ.)

View this post on Instagram

«Λυσιστράτη» του Αριστοφάνη σε σκηνοθεσία Οδυσσέα Παπασπηλιόπουλου [Στιγμιότυπα προβών | Πρώτες εικόνες του θιάσου] — «Λύνει στρατούς» και καλείται να «απαλύνει» τις ψυχές όλων με τις «λυτρωτικές» ιδιότητες της κωμωδίας. Αντλώντας δύναμη από το σχέδιο μιας άχρονης «ουτοπίας» που πάντοτε θα αντιπαλεύει κάθε «δυστοπικό» παρόν, η Λυσιστράτη έρχεται από το χθες για να καταθέσει τη δική της «λύση». Συναντά στο σήμερα πρόσωπα αγαπημένα, ηθοποιούς που με ζηλευτή προσήλωση σε κάθε πρόβα αναλαμβάνουν να ενσαρκώσουν ήρωες για πάντα γοητευτικούς. Εκεί, στην καρδιά της δημιουργικής διαδικασίας, ο φωτογραφικός φακός καταγράφει σπάνιες στιγμές του θιάσου κι εμείς αδημονούμε για τη συνάντηση της πρεμιέρας ήδη από τις πρώτες αναγνώσεις. Διανομή (αλφαβητικά): Πάρης Αλεξανδρόπουλος, Βίκυ Βολιώτη, Στεφανία Γουλιώτη, Βαγγέλης Δαούσης, Δάφνη Δαυίδ, Στέλιος Ιακωβίδης, Γιάννης Κότσιφας, Νεφέλη Μαϊστράλη, Γιώργος Ματζιάρης, Ελπίδα Νικολάου, Αγορίτσα Οικονόμου, Οδυσσέας Παπασπηλιόπουλος, Βίκυ Σταυροπούλου, Νίκος Ψαρράς — «Λυσιστράτη» του Αριστοφάνη σε σκηνοθεσία Οδυσσέα Παπασπηλιόπουλου [31 Ιουλίου & 1 – 2 Αυγούστου, 21:00 | Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου | Πρεμιέρα] — ℹ️: www.n-t.gr — Η προπώληση θα ξεκινήσει σύντομα// Με υπέρτιτλους στην ελληνική και αγγλική — 📷: Πίνδαρος Τοπούζης [Πρόβες/ Backstage] — #εθνικοθεατρο #εθνικο_θεατρο #εθνικό_θέατρο_ελλάδας #εθνικόθέατρο #greeknationaltheatre #nationaltheatreofgreece #ntg #gnt #ethnikotheatro #εθνικο

A post shared by Εθνικό Θέατρο Ελλάδας (N.T.G.) (@g.n.theatre) on

Υπόθεση

Είκοσι χρόνια μετά την έναρξη του πελοποννησιακού πολέμου, η Αθήνα και η Σπάρτη συνεχίζουν έναν πόλεμο που φαίνεται να μην έχει τέλος. Οι ανθρώπινες απώλειες και οι καταστροφές βαίνουν αμείωτες και από τις δύο πλευρές, ενώ κάθε προσπάθεια ειρήνης έχει αποτύχει. Η Αθηναία Λυσιστράτη όμως δεν απελπίζεται και προτείνει ένα ανορθόδοξο σχέδιο για την παύση των εχθροπραξιών.

Μαζί με τη Λαμπιτώ, την επικεφαλής των γυναικών της Σπάρτης, κηρύσσουν πάνδημη και αυστηρή σεξουαλική αποχή των γυναικών, με στόχο να οδηγήσουν τους άντρες των δύο αντιμαχόμενων πλευρών σε συνθηκολόγηση και σύναψη ειρήνης.

Η Λυσιστράτη ενισχύει το σχέδιό της εμποδίζοντας την πρόσβαση των ανδρών στο δημόσιο ταμείο, που φυλάσσεται στην Ακρόπολη, εγκαθιστώντας εκεί μια ομάδα φρούρησης από ηλικιωμένες γυναίκες.

Παρά τις ποικίλες κωμικές αντιδράσεις, τόσο των ανδρών όσο και των γυναικών, το ειρηνευτικό σχέδιο φαίνεται να αποδίδει καρπούς και η στρατηγική της Λυσιστράτης αποδεικνύεται  αποτελεσματική.

Η ειρήνη δεν θα αργήσει να κάνει την εμφάνισή της με τη μορφή μιας νέας και όμορφης γυναίκας, της Συμφιλίωσης, που θα δώσει το εναρκτήριο λάκτισμα των εορτασμών μέσα στην Ακρόπολη.

 

Ταυτότητα Παράστασης

Μετάφραση: Σωτήρης Κακίσης

Σκηνοθεσία: Οδυσσέας Παπασπηλιόπουλος

Σκηνικά: Ολγα Μπρούμα

Κοστούμια: Άγγελος Μέντης

Μουσική: Κατερίνα Πολέμη

Κίνηση: Τάσος Καραχάλιος

Φωτισμοί: Νίκος Βλασόπουλος

Μουσική διδασκαλία: Μελίνα Παιονίδου

Βοηθός Σκηνοθέτη: Αναστασία Στυλιανίδη

Βοηθός Σκηνογράφου: Ηρώ Κορωνίδη

Βοηθός Ενδυματολόγου: Άελλα  Τσιλικοπούλου

 

Διανομή (αλφαβητικά)

Πάρης Αλεξανδρόπουλος, Βίκυ Βολιώτη, Στεφανία Γουλιώτη, Βαγγέλης Δαούσης, Δάφνη Δαυίδ,  Στέλιος Ιακωβίδης, Γιάννης Κότσιφας, Νεφέλη Μαϊστράλη, Γιώργος Ματζιάρης, Ελπίδα Νικολάου, Αγορίτσα Οικονόμου, Οδυσσέας Παπασπηλιόπουλος, Βίκυ Σταυροπούλου, Νίκος Ψαρράς.